Mayday Mayday Hesnæs Havn

Debatindlæg i forbindelse med, at Falsters Kyst den d. 23. oktober har meldt ud, at bageriet og caféen på Hesnæs Havn lukkes ned på ubestemt tid.

Lad os lige spole tiden tilbage til d. 8. oktober, hvor størstedelen af Lolland-Falsters erhvervsfolk var samlet til prisfest i Nykøbing F. Teater. Som sidste indslag, og lige efter den 3-retters menu, indtog Frederik Cilius scenen og leverede, hvad jeg vil kalde en overordentlig stor sviner til hele Lolland-Falster.

I over 30 minutter formåede manden iført paryk og pels, alias nyhedsvært Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm fra Den Korte Radioavis, at karikere og opsummere tilstanden på Lolland og Falster med tilhørende udhængning af erhvervsledere og lokalpolitikere ved navns nævnelse.

Og jo grovere tonen, blev desto sjovere var det. Det var faktisk uhyggelig morsomt, skarpt leveret og lige så skarpt funderet på research og fakta. Frederik havde forberedt sig. Svaten ville ingen ende tage, men da den kom, var en tydelig opfordring gået igen flere gange. “Branding.”

Områdets stærkeste kendetegn
Og man må jo give manden har ret, for en stor del af udviklingen, særligt i områder som vores uden for de større byer, handler om branding – evnen til at konkretisere og eksponere et områdes stærkeste kendetegn. Det er der med al respekt også andre, der er klar over og Lolland-Falsters brand ER de senere år blevet stærkere. Det fører gode ting med sig.

Men så sluttede festen og Frederik forsvandt fra scenen. Og ordet ”Branding” – hvor blev det af? Opfordringen til at Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune skal brande sig og eksponere de mange særlige kendetegn vi har i vores område. Jeg håber ikke at de mange særligt inviterede gæster med politisk indflydelse og ansvar forlod teatret uden at tage ordet og opfordringen med.

Men noget siger mig at ikke alle har husket det…. Det er i hvert faldt sådan det ser ud, når man kun to uger efter prisfesten må konstatere, at et af Lolland-Falsters værdifulde brands drejer nøglen halvt om.

Falsters Kyst; bageri, konditori og spisested på den ikoniske Hesnæs Havn. Et samlingssted gennem 4 år som har sat Falsters Østkyst på Danmarkskortet og endnu engang bevist, at mange kører langt efter små diamanter.

Sjældent har så mange landsdækkende dagblade skrevet om så lille et sted. Og sjældent har så mange fået så lækkert bagværk med så smuk en udsigt.
Men kommunen har tilsyneladende ikke forstået det. Værdien af den enorme branding. Måske har kommunen glemt, hvad det var Frederik Cilius sagde.

Linket fra LinkedIn så læs videre herfra
Sjæl og autenticitet

I korte træk er det fortællingen om, at virkeliggøre en idé, som ingen vidste de ikke ville undvære. Åbne et bageri i et gammelt garnhus på en idyllisk lille havn, i et helt særligt kulturmiljø hvor husene ikke kun har strå på taget, men også på murene. Forene duften af nybagt surdejsbrød med udsigt til havet i et charmerende helle med nærvær og brændeovn. Og så kontrasten – et isoleret sted kun omgivet af naturen i al sin storhed, med Østersøen på den ene side og de enorme Corselitze skove på den anden.

I den kaliber vil jeg påstå, at vi i Guldborgsund Kommune kun har Nysted Havn og Hesnæs Havn. Begge steder er uvurderlige for vores fortællinger – de oser af sjæl og autenticitet og har en tiltrækningskraft som rækker ud over Danmarks grænser. Men begge steder må man desværre slås. Hvis ikke om uskønne husbåde så om stormflodshærgede veje og smadrede moler. Og som restauratør er det så krydret med manglen på arbejdskraft.

Og alt imens er gæsterne og turisterne strømmet til fra nær og fjern. Havde det ikke været for bageriet på Hesnæs Havn var flexboligmarkedet på Falsters østkyst ikke eksploderet. Og huspriserne steget. Mange erhvervsdrivende i hele lokalområdet havde heller ikke haft samme antal overnatninger og et øget butikssalg.

Men endnu vigtigere, så har det lille bageri givet Guldborgsund Kommune en helt enorm stor eksponering og markedsføring. Her taler vi uden at blinke om en brandingværdi til millioner kroner.

Bag Falsters Kyst er en ejerkreds af lokale mennesker, som har gjort det godt. Også inden, at Hesnæs Havn blev verdenskendt. Direktøren hedder Kim Rahbek og er en mand, som er top engageret i udviklingen af Lolland-Falster og bl.a. sidder som formand i erhvervsforeningen Business Lolland-Falster.

Man fristes til at sige at det, set udefra, har medført at Kim Rahbek har måtte sejle i sin egen sø. Hvis ikke nogen har sagt det, så har nogen nok tænkt det: Han skal nok klare den.

Og hvis ikke han, så i det mindste ejeren af Hesnæs Havn, Det Classenske Fideicommis. En erhvervsdrivende fond med næsten 250 år på bagen som ud over Hesnæs Havn, ejer godserne Corselitze, Næsgård, Fuglsang og Priorskov. De skal også nok klare den.

En smadret og lukket lystbådehavn
Men sagen er bare den at Guldborgsund Kommune her et år efter stormfloden, står med en smadret og lukket lystbådehavn og en café med bageri som nu lukker ned.

At genopbygningen af Hesnæs Havn ikke for længst er gået i gang, er komplet uforståeligt når man tænker på hvor stor tiltrækningskraft og værdi havnen har for turister i alle afskygninger, cykel, båd, bil eller vandrestøvler. Dårlige tilkørselsforhold til havnen og alt for få offentlige transportmuligheder gør det svært at drive forretning og få gæster og unge medarbejdere til at kunne møde.

Og at det gamle garnhus på havnen så tilmed ikke er blevet isoleret af havneejeren selv, er ikke bare mærkeligt, men næsten en historie der burde være taget med i det seneste Anders And på Lolland-Falster.

Tilbage i juni måned var der klare toner fra kommunens nystiftede udvalg ”Erhverv og Udvikling” som var opmærksom på værdien af kommunens mange små lystbådehavne. Men det lader til, at der er foregået et stille tovtrækkeri mellem kommune og havneejer. Et tovtrækkeri der ser ud til at kunne vare i mange år.

På sidelinjen står erhvervsforeningen Business Lolland-Falster. Med 5.000 medlemmer og en nystiftet Investeringsfond og to kommuner i ryggen, bør da netop denne forening træde i karakter. Visit Lolland-Falster, som hører under denne organisation, må være de første til at kunne smide tal på bordet der bekræfter, at det er et tab af dimensioner hvis Hesnæs Havn afvikles og dør hen.

Ét valg
Det er dyrt at genopbygge en havn med moler og anlæg. Rigtig dyrt. Men Guldborgsund Kommune har kun et valg, og det er at tvinge genopbygningen i gang hurtigst muligt og finde de finansieringsmodeller, som alle er bedst tjent med. Prioritere et solidt samarbejde med ejerne af havnen og dem der gerne vil udvikle stedet. Steppe op og bruge de ressourcer det kræver og argumentere for nødvendigheden af investeringen og det, som det fører med sig: Arbejdspladser. Bosætning. Turisme. Omsætning i lokalområdet. Og ja – Branding!

Branding og markedsføring af vores stærkeste kendetegn. Ikke kun af hensyn til Hesnæs Havn men til glæde for hele området; Sydsjælland, Bogø, Møn, Falster og Lolland. De mange små unikke og vidunderlige lystbådehavne skaber en synergi og virker som katalysatorer for omkringliggende spisesteder, gårdbutikker, overnatningssteder, bymiljøer og naturområder.

Hesnæs Havn er en indgang til mange oplevelser på Sydhavsøerne. Ikke bare i de varme sommermåneder, men hele året!

Skulle nogen have glemt det, så er opfordringen hermed givet. Gør noget nu! Næste gang der kommer et MAYDAY MAYDAY fra havnen, er det nemlig for sent.

 

Skrevet af Andreas Ulrich Hermansen

Del indlægget